maandag 9 november 2015

Een CT-scan en een operatie

Het is woensdag 21 oktober en al vroeg wordt ik door de dierenkliniek in Best gebeld.
Of ik iets eerder kan komen? Nou, graag!
Jelle kan amper op zijn pootjes staan en ik moet hem ondersteunen bij het plassen.

In Best (www.dierenkliniekdenheuvel.nl) worden we uiterst vriendelijk opgevangen.
Ze gaan een CT-scan van hem maken en daarop zal te zien zijn of er sprake is van een hernia en waar. Afhankelijk daarvan zal ik een beslissing moeten maken of ik hem laat opereren.
Dat staat voor mij al vast. Als de CT het uitwijst dan laat ik hem opereren.
Dierenkliniek Den Heuvel in Best blijkt vaker samen te werken met het VOCT (Veterinair Orthopedisch Centrum Tilburg, www.voct.eu) in Tilburg, een van de klinieken die me werd aanbevolen.
Inmiddels had ik viavia ook al even contact gehad met mensen die hun teckel hadden laten opereren en ook zij waren tevreden over Tilburg. De minst onbelangrijke reden, maar toch, het ligt van de drie (Tilburg, Dordrecht en Utrecht) toch het dichtste bij.

Jelle krijgt een roesje. Ik mag bij de voorbereidingen zijn, waar hij een infuusje in zijn poot krijgt. Dan begint het wachten.
Bron: Foto gemaakt bij Den Heuvel
Ondertussen informeer ik de verzekering, kunnen ze alvast rekening houden met een declaratie :-)
En dan....is Jelle er weer! Een beetje suf en met het infuus in zijn pootje.
Een beetje suf nog
Terwijl een assistente zich onfermd over Jelle, krijg ik de CT-beelden te zien.
Deze spreken (bijna) voor zich:
Screenshot van de CT-scan
Op het plaatje linksboven zie je de zijkant van zijn rug, hierbij is zijn kop links en zijn staart rechts. Het rechtse plaatje is van boven af, zijn kop is boven, de staart onder.
Het onderste plaatje is een dwarsdoorsnede. Op alle drie is het duidelijk: er zit een substantie die er niet hoort in de ruimte van zijn ruggemerg tussen (L3 en L4)
Dit gaat niet meer vanzelf weg, een operatie is onvermijdelijk!

De afspraak met het VOCT is al gemaakt, we kunnen meteen door. Heel slim hebben ze het infuus in zijn pootje laten zitten, dat scheelt weer een keer prikken :-)

Ook in Tilburg worden we vriendelijk ontvangen en zijn we snel aan de beurt.
Samengevat verteld de chirurg ons:
De kans op herstel is 95+%, de kans dat de hernia op een andere plaats terugkomt ongeveer 15%, hij zal een gaatje in zijn wervel boren, de pulp eruit peuteren, spoelen met fysiologisch zout en het gat opvullen met Jelles vetweefsel. Daarna 2 weken benchrust en dan moet hij toch eigenlijk wel weer gaan lopen.
En dan laat ik Jelle achter........en hoewel ik dacht emotioneel te zijn, voelt het gewoon goed. Deze mensen gaan mijn kleine vriendje beter maken!

Om 17.00 uur gaat mijn telefoon. De operatie is geslaagd en meneer is zo goed wakker dat ik hem op kan halen.
In Tilburg krijg ik pijnstillers en antibioticum mee. In principe heeft hij 2 weken benchrust, maar als ik hem rustig kan houden in huis dan mag hij ook een beetje rondlopen. Dit is beter voor zijn bespiering.
Even eruit, nog wel een kromme rug

Teckel Jelle gaat mee naar huis en loopt!!!
Maar het plassen gaat meneer niet goed af. Ik zet hem verschillende keren op het gras in de tuin, maar niets. Dus gaan we de volgende dag nog even terug en wordt meneer een paar uur opgenomen. Wederom rond 17.00 uur gaat mijn telefoon, hij heeft alle behoeftes op eigen houtje gedaan en mag naar huis.
Tja, eigenwijs zijn ze wel die teckels. Wat blijkt? Meneer wil niet in de tuin plassen! Dat doet hij nooit en dus ook nu niet. Er rest mij niets anders dan iedere keer de bench in de auto te zetten, twee straten verderop naar het uitlaatveldje te rijden. Meneer zijn behoeftes te laten doen en dan weer terug.....en ik heb het er heel graag voor over!

Update na twee weken:
Inmiddels zijn de hechtingen verwijderd en was de arts positief. Jelle loopt weer en goed ook. Af en toe mist hij coordinatie op gladde vloeren, maar we zijn pas twee weken verder.
De prognoses zijn goed, de baas is happy.
De bankrekening iets minder, maar gelukkig is Jelle verzekerd. Volgende keer zal ik iets meer over zijn verzekering vertellen.
Zijn brutale blik heeft ie al terug




1 opmerking:

  1. Via een link op fb ben ik op dit blog van Jelle terecht gekomen. En heb met kippevel de blogjes gelezen over zijn hernia. Wat een verdrietige tijd moet dat geweest zijn.
    Maar wat geweldig dat hij zo opgeknapt is na de operatie.
    Ik heb zelf ook een dwergteckel, Morris. Hij is nu een jaar en een lekkere eigenwijze schat.
    Heel veel beterschap nog voor Jelle en wat fijn weer samen te kunnen genieten.
    groet, Heleni

    BeantwoordenVerwijderen