vrijdag 28 juni 2019

Mag het een onsje meer zijn?

Eigenlijk leefde ik al een tijdje in een fase van ontkenning.
Mensen vroegen weleens: "Is Jelle aangekomen?". "Nee, hoor" was mijn kant en klare antwoord.
TIjdens de jaarlijkse controle zei de dierenarts ook dat we op zijn gewicht moesten letten.
Want tja, met zijn verleden als hernia patient.

En ja, ze hadden gelijk. Maar die stomme hernia en later zijn kruisband zorgde ervoor dat mijn mannetje minder actief werd.
Ook de frequentie van onze zondagse wandelingen was afgenomen door vervelende omstandigheden.
Het is ook niet dat meneer veel eten kreeg. Iedere dag ongeveer 75 gram vers vlees in allerlei varianten is ook niet bar veel. 
Vaak kiezen we voor gezonde tussendoortjes als kip of kauwstaafjes. Bij ons in huis vind je geen dentasticks...maarja wel leverworst of pate...ja en soms kaas.

En toen in maart kwam er een einde aan mijn ontkenning. 
We waren terug van een weekendje Duitsland en meneer was geplukt. En ja, hij had echt wel vetrolletjes in zijn nek. En ja, ook zonder dikkere vacht waren zijn ribben moeilijk voelbaar. Op naar de dierenartsenpraktijk voor advies!

Ik keerde terug met zak van anderhalve kilo brokken. De assistente adviseerde me een merk waar ik niet zo'n fan van ben. Ik weet ook best dat de brokkenfabrikanten de praktijk sponseren en dat die rustig een stapje meer doen om die brokken te verkopen. 
Maar gelukkig was er meer keuze en werd het Hills Metabolic met kippensmaak.


Brokken! Mijn mannetje aan de brokken, dat zou nooit een succes worden!
Maar de eerste avond at hij keurig alle 36 afgetelde brokjes op. Nou ja, de eerste keer is alles lekker toch?
Maar ook de ochtend erop, de avond erna en de dagen daarna at meneer zonder morren zijn brokken.
Blijkbaar had hij er minder moeite mee dan ik :-)
Inmiddels zijn we bijna drie maanden verder en is hij 22,5% afgevallen. Het valt mensen in onze omgeving zelfs op!
Iedere keer ben ik weer super trots op mijn mannetje als hij met geheven hoofd op de weegschaal stapt. En hij kwispelt iedere keer zijn staartje dol als ik vervolgens sta te springen omdat er weer 100 gram af is.

De tusssendoortjes zijn afgezworen tot een gezondkauwbotje of en stukje long bij het trainen. Hills heeft ook koekjes in het assortiment en zelfs stoofpotjes. De koekjes vind Jelle geen succes en het stoofpotje staat nog ongeopend in de kast.
We lopen lekker lange rondjes en spelen in de tuin.
En zelfs na drie maanden eet hij nog steeds zijn brokjes. Behalve in de weekenden, dan laat hij steevast zijn bakje brokjes onaangeroerd staan in de ochtend :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten