woensdag 3 juli 2019

De Teckel koel houden

Zomer!
Voor Teckel Jelle is dat vooral lekker luieren op het gras, vogeltjes in de tuin achterna zitten, wandelingen waarbij zelf de weg gekozen mag worden, mee in de fietscaravan, vakantie....noem maar op.
De eerste dagen liet de zomer zich al direct van de goede kant zien.
Er werden meldingen gemaakt van een hittegolf en het nationaal hitteplan werd uit de kast getrokken.
Iedereen werd opgeroepen vooral aandacht te geven aan de mensen om je heen, uit de zon blijven, veel drinken enz, enz.

Maar hoe hou je een teckel koel?

De koelband
Ook ik heb voor Jelle een aantal jaren geleden een koelband gekocht. Zo eentje die eerst in het water moet opzwellen en vervolgens afkoelt aan de hond. Het werkt een beetje als je polsen onder koel water houden. Het langsstromende bloed wordt afgekoeld.
Ik vind het nogal een groot geval en nadat het water opgezogen is, ook nog vrij zwaar.
Je zou denken dat het in ieders geval de teckelkop koel houdt, maar die van mij sprint weg als hij het ding ziet.
Het ligt dan ook in de kast!

Koelmat
Geen water nodig! De mat is gevuld met zelfkoelende gel die gaat werken als de hond erop gaat liggen. Lees wel, ALS. Want die van mij gaat niet op de mat liggen!
Het commando 'af' wordt met enige aarzeling opgevolgd. Meneer vindt de koelmat geen succes en verkiest toch liever de keukenvloer.

Drinken
Ik ben fan van drinkfonteinen. Het water dat lekker door de bak kabbeld, de hond die er heerlijk een natte baard in oploopt.
Eerst had ik de Catit drinkfontein maar dat pompje maakt best veel lawaai. 's Nachts in bed hoorde ik het brommen. Ook vond ik het lastig te beoordelen wanneer er water bij moest. Het gevolg was dat ik dan maar de bak leeggooide en opnieuw vulde.

Vorig jaar liep ik tegen de Trixie drinkfontein aan. Helemaal mijn ding!
Er zit een reservoir op zodat ik op tijd kan bijvullen. Drinken is voor Jelle geen probleem, watn er staat altijd wate rin het bakje. Een stuk minder gedrup op de keukenvloer.

Zwembad
Hoe heerlijk is het om op een warme dag verkoeling te zoeken in een zwembad!
Maar een Teckel zou geen Teckel zijn, wanneer ook dit een ware opgave is.
Op internet lees je verschillende verhalen over de zogenaamde Zandbak schelp. Lekker stevige bodem, die niet makkelijk wordt aangetast door scherpe hondennageltjes.
Opstaand randje, stevige bodem..kat in het bakkie of hondje in het zwembad.
Ware het niet dat Jelle maar enkele centimeters van de grond zit en de opstaande rand een opstakel vormt. Hij komt er niet echt gemakkelijk overheen en nadat hij een aantal keer hard op de rand bleef hangen, ging de schelp de schuur in.

Een Hondenzwembad dan maar?
Al eens gezien dat de kleinste opstaande rand op 30 centimeter zit?
Geen goed idee voor een laagvlieger als Jelle. Hij loopt gewoon de zijkant om, waardoor het zwembad binnen no time zonder water staat.

Het beste middel komt gewoon uit een budget winkel. Een babybadje met drie bandjes.
Bandje 1 en 2 worden helemaal opgepompt, bandje 3 een beetje.
Op deze manier kan Jelle erin en eruit springen........

Of nog beter de kant en klare babybadjes. Meneer kan heerlijk via de brede band in en uit het badjes springen. Hier in het badje dat mijn moeder eigenlijk voor mijn nichtje kocht.

Volgens Jelle is de beste manier om af te koelen, eerst even rustig in bad gaan liggen en vervolgens verder af te koelen op de tegels in keuken...maar waarom ik daar zo'n probleem van maakt, snapt ie dan weer niet.

Hoe houden jullie je teckel koel?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten